وزن سالم در دوران بارداری خطر ابتلای فرزندان را به دیابت نوع 2 بیش از سه برابر کاهش می دهد

20 ژوئن 2019 - تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری وزن سالمی دارند، 3.5 برابر کمتر از کودکان متولد شده از مادرانی است که در دوران بارداری چاق بوده اند.

این تحقیق، زنان را به تلاش برای رسیدن به وزن سالم تا حد ممکن قبل و در حین بارداری تشویق می کند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از مصرف شکر می تواند باعث جلوگیری از چاقی در دوران بارداری شود و می تواند خطر عوارض ناشی از بارداری را کاهش دهد.

در این مطالعه ی طولانی مدت، بیش از 100000 نفر که در فاصله ی سالهای 1950 تا 2011 در آبردین، اسکاتلند متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دانشگاه ادینبورگ، این داده ها را با داده های یک مرکز ثبت ملی دیابت در همین محل، مطابقت دادند.

تحقیقات پیشین نشان داده است که چاقی در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی در فرزندان افزایش دهد، اما در این مطالعه، مدت زمان و تمرکز بر سلامت دراز مدت فرزندان اهمیت داشت.

این مطالعه نشان داد که حدود یک چهارم این زنان در دوران بارداری دارای اضافه وزن و یک نفر از هر 10 نفر چاق بوده اند. خطر نهایی ابتلا به دیابت نوع 2 برای فرزندان این زنان،  3.5 برابر بیشتر از کودکان زنانی با وزن سالم در طی بارداری بود.

پروفسور Rebecca Reynolds از مرکز بهداشت مادر و جنین در دانشگاه ادینبورگ گفت: ما دریافتیم که خطر ابتلا به دیابت برای کودکان متولد شده از مادران چاق افزایش می یابد که با عوامل اجتماعی جمعیتی ارتباطی ندارد. یافته های ما بر ضرورت یافتن راه هایی برای کمک به برنامه ریزی برای بارداری از طریق بهینه سازی سلامت زنان - از جمله "دستیابی به وزن سالم و حفظ آن " تأکید می کنند.

مدیر اجرایی مرکز بهداشت مادر و جنین تامی، Jane Brewin گفت: این یافته ها نشان داد که چگونه چاقی به طور خاص به نسل های آینده آسیب می رساند. وی افزود: ما نیاز به آگاهی گسترده تر از اهمیت سلامت قبل از بارداری داریم. همچنین باید برنامه های حمایتی و قابل دسترسی برای زنانی با BMI بالا تدوین و اجرا گردد که به آنها در کاهش وزن قبل از بارداری و مدیریت وزن در حین بارداری کمک کند.این کار به داشتن نسلی سالم در آینده و همچنین کاهش بسیاری از مشکلات بارداری مرتبط با چاقی کمک می کند.

این یافته ها در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/healthy-weight-in-pregnancy-linked-with-three-times-reduced-type-2-diabetes-risk-for-offspring-96502256.html